Nästa match
Senaste resultat
Nyheter från föreningen
Årets utbildningsvecka är v 46 - boka in!
7 sep
Nytt Bankgiro på våra fakturor
3 aug
Fotboll för Farsta startar redan nu!
13 jun
Premiär för gåfotboll!
24 apr
Information till dig som lagledare
Här samlar vi information och material som riktar sig till dig som är lagledare, admin, fiketansvarig eller ansvarig för föräldragrupp i något av våra lag i föreningen.
Saknar du något? Hör av dig till klubbchef, Anna Fernström anna.fernstrom@focfarstafotboll.se
Som ledare förväntas det att klubbens värdegrund följs och efterlevs och förs ut till spelarna. Det behövs olika ledarroller och arbetsuppgifter för att ett lag ska fungera:
2-3 tränare på 15 spelare
1-2 lagledare
1 kassör
2 värdegrundsföräldrar
1 föräldragrupp 2-3 st
*Alla tränare och lagledare ska varje år lämna in registerutdrag från polisen, som en del i föreningens arbete att motverka sexuellt utnyttjande av barn.
Lagledare - Har som uppgifter att ta emot nya spelare och introducera föräldrarna i hur appen/hemsidan fungerar, informera om träningar, betalningar, klädinköp, närvarorapporter etc. Kallar till träning och matcher och ansvarar för närvarorapporteringen. Ansvarar för lagets kalender på svenska lag.
Tränare - Ansvarar för upplägg av träningar, hålla i träningen, ta ut lag och coacha vid matcher.
Värdegrundsförälder - Närvarar på många träningar och matcher och stöttar spelare, ledare och föräldrar i att följa föreningens värdegrund.
Föräldragrupp - Deras uppgift är att hjälpa till att främja och stärka lagkänslan med aktiviteter utanför fotbollsplanen. Starta säljrundor för att stärka lagkassan, ta huvudansvar vid vår egen hemma cup Farsta Cupen och tillsätta föräldrar till lagets pass i föreningens fik på Farsta IP
Bra länkar att dela i laget
- Här uppdaterar enskilda spelare och föräldrar sina egna personuppgifter. Skicka länken och be de uppdatera och godkänna ev publicering av bilder och styra aviseringar. Mina sidor på svenska lag
- Idrottsförvaltningens bokningssystem för bokningar av planer och idrottshallar. Här kan du söka lediga tider och kolla vilka som har bokade tider. För att boka tid till föreningen, kontakta kansliet.
Fiket
Vårt fik på Farsta IP driver vi i föreningen för att öka glädjen och trivseln på Farsta IP i samband med matcher, cuper och andra aktiviteter.
Fiket bemannas av föreningens lag enligt schema. (Gäller från det år man börjar spela Sanktan fram till att laget blir juniorlag.)
- Vi har ett enkelt sortiment, med nyttiga alternativ men också lite sött, och ska gå med vinst men vi ska hålla låga priser så att alla kan handla.
- Vi tar emot kort och swish, men försöker lösa betalning med kontanter vid små valörer för att alla ska kunna handla.
- Självklart får barn och spelare hjälpa till i fiket, men det finns alltid en ansvarig vuxen på plats och inga under 16 år lämnas ensamma i fiket.
- Föreningens ledare har gratis kaffe eller thé i fiket. Säg att du är ledare ifall den som står i fiket inte känner igen dig.
Har du frågor om fiket? Kontakta klubbchef Anna Fernström, anna.fernstrom@focfarstafotboll.se
Info inför nya träningstider from november
20 sep, 10:14 0 kommentarer
Vi har påbörjat arbetet med att fördela de inomhustider som föreningen har fått i Kvickentorpsskolan, Fagersjöskolan och Magelungsskolan from mitten av november. Lagen kommer få info om sina inomhustider i början av oktober.
- Lördagar och söndagar (dagtid) i samtliga hallar ovan fördelas på alla lag F/P 2014, 2015, 2016 och 2017 för fotbollsträning.
- Sena kvällstider vardagar från kl 20, alt efter 17 på söndagar i Kvicken och Fagersjö fördelas på F/P 2009 upp till senior. Används för fysträning, ej fotbollspel.
- Inomhustiderna bokas alltid av från idrottsförvaltningen under de veckor det är lov i skolorna. Lov=ingen inomhustid.
- Är det något lag ovan som INTE vill ha inomhustid, meddela Vickan, victoria.sandell@focfarstafotboll.se så blir det lättare för oss att få ihop schemat.
Vi återkommer om utomhustider på Farsta IP from november när vi fått besked om vilka dagar och tider vi har fått från Idrottsförvaltningen. Kvickentorps BP och Västboda BP är inte snöröjda planer och går ej att boka under vintersäsongen. Utomhustiderna kommer fördelas på våra lag F/P 2014 - senior. F/P 2015, 2016 och 2017 får endast inomhustider.
Lagledarfix nu i höst
15 sep, 10:26 0 kommentarer
Nu är en bra tid att börja förbereda inför säsongsplaneringen 2024.
- Kolla närvaron. Den hittar du vid kugghjulet på er lagsida. Vilka spelare har inte deltagit efter sommaren? SMSa, ring eller maila och kolla om de kommer eller har slutat? Ta bort spelare ur ert register som slutat.
- Har ni barn/unga som vill börja i laget? Bjud in på testa på träning nu i september/oktober så ni vet om de vill börja och hur många spelare ni har i truppen inför anmälan till serier 2024.
- Börja följa upp med ledare i laget. Hur ser möjligheterna ut inför 2024? Behöver ni söka efter fler ledare i föräldragruppen? Bra att få in nya nu så de kan vara med och delta under utbildningsveckan.
Använd digitala lagkassan för hantering av domarutlägg
14 apr, 12:05 0 kommentarer
Vi har en ny funktion i digitala lagkassan för hantering av domarutlägg.
1. Ledare swishar domaren betalningen.
2. Ledare begär ersättning från lagkassan för utlägg i tjänsten Domarkvitto i Digitala lagkassan.
3. Där fyller du i domarens namn, personnummer, avgift, ev reseersättning, väljer typ av match, Sanktan = seriematch, laddar upp bild på domarkvittot. Alla uppgifter som behövs ska stå på domarkvittot du har fått fysiskt eller digitalt.
4. Begär ersättning för ditt utlägg, genom att ange ditt namn o kontonummer. (Spara uppgifterna så slipper du fylla i allt igen nästa gång.)
5. Lagets kassör kan sen gå in och attestera utlägget och pengarna betalas ut inom 1-2 bankdagar.
Domarkvitton som finns som digitala underlag i systemet behöver inte sparas fysiskt av ledaren eller kassören.
Kansliet ersätter sen lagkassan för alla domararvoden för seriematcher efter varje serietermin. Domararvoden för träningsmatcher står laget för själv.
Det är hemmalaget som betalar domaren.
Föreningens administration för rapportering till Skatteverket för domararvoden kommer underlättas enormt nu när vi kan dra ut en fil och slipper sortera en massa manuella kvitton som vi behöver fylla i manuellt i fil.
Vi har nytt samverkansavtal med stadsdelen om nattvandring
12 apr, 10:05 0 kommentarer
Precis innan påsk skrev vi under avtal med Farsta stadsdelsförvaltning om att vara en av 6 föreningar som är med och stöttar upp nattvadringen i Farsta. Föreningen får en ersättning på 1500 kr för varje tillfälle som vi är med och kravet är att minst 4 vuxna ska delta.
Våren 2023 fick vi tilldelade de 2 första tillfällena 15 april och valborg 30 april. Hösten 2023 hoppas vi på 6 tillfällen men de har vi inte fått fördelade än.
- Samling 20.00 vid korvgrillen utanför Ica/Apoteket i Farsta C
- Man går runt i Farsta, Hökarängen och Sköndal tillsammans med ansvarig från nattvandringsgänget fram till ca kl 23-24 beroende på hur lugnt det är.
- Vi som går är över 23 år, nyktra och har inte med oss hund eller barnvagn.
- Namn på minst 4 deltagare från laget rapporteras till nattvandrarna senast 3 dagar innan tillfället av Anna Fernström.
- Föreningen betalar ut ersättning på 1500 kr till lagets lagkassa efter genomförd vandring.
- Intresserade lag som vill vara med och nattvandra anmäler intresse till Anna Fernström.
Lagledare i 9 mot 9 och 11 mot 11
30 mar, 14:24 0 kommentarer
Spelarförteckning – lagledarinfo
Till mångas lättnad införs digitala spelarförteckningar i distriktets alla fotbollsserier från 13 år och uppåt. Du ska INTE skriva ut någon spelarförteckning och lämna över till domaren, utan allt måste bara vara korrekt ifyllt i Fogis till klockslaget när matchen ska starta. Kolla även in andra saker som är bra att tänka på inför seriestarten. Förberedd inför seriestarten? – digitala spelarförteckningar införs
Fler nyheter
Kommande aktiviteter
Sön 1/10
13:00-13:30 |
Invigning av nya hinderbanan
Farsta IP |
Tis 14/11
18:00-21:00 |
Leda små lirare
Farsta gård -Rättaren |
Ons 15/11
18:00-19:00 |
Ny som lagledare
Farsta gård - Rättaren |
Tor 16/11
18:00-20:00 |
Värdegrundsutbildning, Steg 1
Farsta gård, Ladan |